Shift Happens

Door Jeroen Dumoulin – Player 3 @BrandNewGame

20 mei aanstaande is er weer een nieuwe editie van Shift Happens. Het symposium dat in het teken staat van verandering en hoe je als merk of bedrijf in deze nieuwe context kunt floreren.

De digitalisering van het medialandschap veroorzaakt verschuivingen in de huidige marketing en business modellen. Het speelveld van bedrijven en organisaties is snel en fundamenteel aan het veranderen. Deze veranderingen bieden nieuwe kansen voor zij die ze weet te benutten en bedreigingen waar we waakzaam voor moeten zijn.

Tijdens het innoverende symposium delen zes visionaire sprekers op verschillende deelgebieden de laatste inzichten door middel van korte, kernachtige presentaties met een hoog take away gehalte.

Jim Stolze deelt zijn unieke kijk op de veranderingen in het medialandschap en geeft inspirerende ideeën over het inzetten van crossmediale campagnes. Mark van Rijmenam, bekent met de laatste wereldwijde trends die een impact hebben op organisaties demonstreert de kracht van ‘Big data’. Bart Hufen gespecialiseerd in business games en gamification toont de kracht van games als verander-middel in de vorm van een ‘real-life GameStorm van 20 minuten. Rik Riezebos voorspelt een paradigma shift in branding, gebaseerd op het ‘nudging’ principe. Erwin van Lun kijkt terug op zijn voorspellingen uit 2005 over de veranderingen in media, marketing & merken anno 2015. En doet zijn voorspellingen voor de toekomst, waaronder de verdere groei van chatbots. Tot slot toont Koen Rakers middels twee cases hoe marketeers in kunnen spelen op de complexe samenstelling van communicatie kanalen om optimaal de kansen voor zichzelf en hun organisatie te kunnen benutten.

Kortom een niet te missen symposium voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Zie voor meer informatie deze link: shift happens. 

Bart Hufen over Gamification en Serious Games op TV

Een kort item over BrandNewGame en applied games vanuit de Vechtclub Utrecht op RTV Utrecht.

99 Bricks ‘Wizard Academy’

When Tetris meets Jenga… what do you get? Check out this awesome game ’99 Bricks: Wizard Academy’ made by Weirdbeard. Yep the same guys that developed those successful games for BelCompany and the two latest projects we did for Ziggo…

Check out the trailer below and download it soon from the iOs store…

BrandNewGame – Vijf jaar werk in vijf minuten

 

Business Loop Model

Voor de verandering een bericht in het Nederlands. Zoals je wellicht weet ben ik weer een boek aan het schrijven over games als verander- en trainingsmiddel, getiteld: ‘Laat op je werk spelen’. Het plan is om dat boek in 2014 op te leveren op drie momenten met de volgende delen:

1. Business Loop Model

2. GameStorm

3. Gamification Canvas

Daarnaast zal ik 12 tot 16 cases gaan analyseren van zowel eigen projecten als projecten van collega’s zoals IJsfontein en Little Chicken (met goedkeuring van hun opdrachtgevers). Het doel van het boek is namelijk om de resultaten van applied games en gamification te onderzoeken en aantoonbaar te maken. De casebeschrijvingen zal ik via mijn eigen blog en Molblog naar buiten brengen ná akkoord van de respectievelijke opdrachtgevers.

In totaal krijgt het boek ‘Laat op je werk spelen’ dus 4 hoofdstukken, de voorgaande drie modellen én een hoofdstuk met alleen maar project beschrijvingen. Eventueel nog gevolgd met een hoofdstuk 5 waarin alle conclusies kort worden samengevat.

Naast de vele interviews die ik zal gaan houden, wordt het boek idealiter ook een co-creatie en leveren mijn lezers input en zullen we een ‘app’ gaan ontwikkelen die helpt om tot goede applied game concepten te komen door de 3 stappen te doorlopen (Business Loop Model, GameStorm en het invullen van de Gamification Canvas).

Hierbij vast een tipje van de sluier van hoofdstuk 1: De BLM (Business Loop Model). Ik geloof dat het runnen van een organisatie – in het meest wenselijke geval – een eeuwigdurend proces is. Terwijl de meeste business models een ‘eenmalige invuloefening’ lijken te zijn? Daarom heb ik dit model ontwikkeld dat uitgaat van 4 dominante processen die elke organisatie zou moeten nastreven. Eén van die processen is ‘verbeteren’. Bij de meeste organisaties is ‘after sales’ of ‘support’ een ‘eindafdeling’. Mijn overtuiging is dat dit proces (GEEN AFDELING) input zou moeten leveren voor het opnieuw bedenken van aanverwante producten of features… Als je behoefte hebt om te reageren op dit model – doe dat dan hieronder of via Twitter @BartHufen #Gamification

Waar ik concreet naar op zoek ben is het volgende. Welke handelingen moeten medewerkers verrichten om tot de meest waardevolle bijdragen te komen tot het: bedenken, maken, verkopen en verbeteren van producten of diensten….? Het gaat dus om: wat moeten medewerkers gaan DOEN per proces en welke vaardigheden hebben ze daarvoor nodig per hoofdproces en subproces? Hieronder heb ik ‘wat mensen moeten doen’ reeds ingevuld. Nu nog 3 of 4 vaardigheden per sub-proces (tactische laag)… Aan u!

 

Room Racers Game

How cool is this! A virtual real racing game using the Kinect Camera and a beamer! I saw this project during the BrightDay in Pakhuis de Zwijger. Check out the vid!

Verborgen geheim in boek ‘Laat met je merk spelen’…

Omdat bij mijn weten nog niemand het heeft opgemerkt, ga ik nu – na drie jaar – een leuk geheim ontdekken uit mijn boek ‘Laat met je merk spelen’… klik op de video hieronder en zie het resultaat als je het boek bekijkt terwijl je de pagina’s van achter naar voren euh… tja hoe heet dat wat je dan doet…?

Event – Laat op je werk spelen

By exception a posting in Dutch!

Inmiddels ben ik begonnen met het plannen van een nieuw boek: ‘Laat op je werk spelen!’ Omdat ik graag input wil van Learning & Development en HR professionals nodig ik je uit om gratis naar de inspiratiesessie te komen tijdens Festival of Games in Amsterdam op woensdag 24 april. Daar zullen twee opdrachtgevers hun case presenteren waarvan de resultaten om te smullen zijn!
Verder zou ik graag vernemen wat jouw top 5 HR uitdagingen zijn binnen de organisatie waar je voor werkt. Komt dus allen in grote getallen!

Het trainen van personeel is kostbaar en het resultaat is niet altijd helder. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat het effect binnen enkele weken al is uitgedooft. Games worden als trainingsmiddel steeds vaker succesvol toegepast. Deze games worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld het opleiden van personeel op het gebied van sales, compliance, HR, brand awareness etc.

Serious gaming gebruikt spelbeleving om bewustwording en verandering van houding en gedrag te bewerkstelligen, waarbij de speler in een veilige omgeving kan experimenteren en fouten mag maken. Games bevorderen actief leren (learning by doing) binnen een relevante en veilige context. 


Bart Hufen – auteur van het boek ‘Laat met je merk spelen’ – toont tijdens deze sessie op het congres Festival of Games aan de hand van drie projecten samen met opdrachtgevers hoe games succesvol worden ingezet als trainingsmiddel voor verandermanagement bij ABN Amro en Schiphol Airport en als middel om upselling & cross-selling te verbeteren bij Ziggo.

“Games zijn zeer geschikt omdat ze inhaken op onze basis motivaties als competitie. Het spelen van een game vereist 100% aandacht, alles is meetbaar en boven 1.000 medewerkers is de inzet van een game voor gedragsverandering zeer kosten efficiënt. Bovendien stimuleer je ‘leren van ‘verplicht’ naar ‘vrijwillig’ doordat games gebruik maken van ‘intrinsieke motivatie’!
De resultaten bij diverse opdrachtgevers waren dat tot 70% van de medewerkers de games gemiddeld tot 3 keer toe vrijwillig speelde. “

Gratis inspiratie en praktijk cases op 24 april 2013

Programma:

9:30 uur               Inloop
10:00 uur             Inleiding Bart Hufen
10:20 uur             Case KPN i.s.m. IJsfontein
10:40 uur             Case ABN AMRO Dick Krikke
11:00 uur             Q&A
11:30 uur             Einde en koffie!

Locatie:

De Overkant, Gedempt Hamerkanaal, Amsterdam Noord

Aanmelden via deze link

Game Design Explained in 3:33 minutes…

Check out this model of Gameplay Mechanics that I developed and the short video with explanation how I look at game design and share your thoughts. Maybe I left things out that you feel are essential, but I tried to keep it as simple and generic as possible. I hope you like the voice over… it’s inspired by Fallout 2…

10 Health Benefits of Playing Games…