BrandNewGame bestaat zes jaar

Read the – totally different – English article here

Even slikken… 25 maart 2015 werd ik 41 jaar oud. Sindsdien zeg ik bij elke gelegenheid dat ik even wil zitten of vroeg naar bed wil: “Ik ben ook geen veertig meer!” Op 17 juni 2009 ging ik met trillende handjes naar de KvK om mijn idee voor ‘BrandNewGame’ te deponeren in de vorm van een ‘eenmanszaak’. Ja ik begon ook als een van die 100.000 ZZP-ers maar voor mezelf na mijn ontslag bij Crossmarks. Nu, zes jaar later, heb ik bewezen dat je met een goed idee, hard werken en veel ervaring opdoen en gedegen (continu) onderzoek tegen de wind in – en stroomopwaarts – succesvol kunt zijn. De markt zat niet mee. Ik benaderde met een ‘niet bestaand’ product (ik had nog niets) bedrijven die iets meer wilden weten over de inzet van ‘games als marketingmiddel’. Het begon allemaal met mijn boek ‘Laat met je merk spelen’ dat inmiddels zo goed als uitverkocht is. Het was Rogier Mulder (uitgever) die het namens Kluwer aandurfde mijn boek uit te geven. Het boek kreeg lovende recensies, waaronder in ‘Tijdschrift voor Marketing’ een uitgesproken aanbeveling van kritisch beschouwer Max Kohnstam (oprichter van het SRM).

Vanuit mijn kantoor uit huis (toen nog in Hillywood) belde ik met mijn Skype abonnement van zes euro per maand alle bedrijven waarvan ik dacht dat ze voldoende budget moesten hebben om een advergame of serious game te laten ontwikkelen – en er zelf ook nog iets aan over te kunnen houden. Na heel lang najagen was het onder andere Unilever die toehapte. Na drie jaar ‘macaroni en kaas’ (als metafoor voor goedkoop avondeten) en opdrachtgevers als ABN Amro (samen met IJsfontein), Holland Casino en Ziggo leek de bal te gaan rollen. Dankzij het opbouwen van cases, het geven van veel lezingen en meer dan 500 acquisitie gesprekken is BrandNewGame bv in haar personeelsbestand inmiddels verdubbeld tot twee kernspelers: Bart en Eva. Maar alle games ontwikkelen we nog steeds met onze vaste partners Today en Weirdbeard in totaal met bijna twintig dames en heren. Today voor het creatieve visuele stuk en Weirdbeard voor de creatieve game mechanieken en technische realisatie. Deze ‘vaste samenwerking vieren we al meer dan drie jaar (Today sinds dag 1) en hopelijk werken we nog minimaal zestig jaar samen. Ik wil namelijk niet met pensioen, maar spelen tot ik erbij neerval. Op mijn graf wil ik graag de tekst: “Respawning in 9, 8, 7, … ” Mensen die first person shooters spelen snappen de grap denk ik. Maar zo ver is het gelukkig (hoop ik) nog lang niet! ;-)

Op deze plek wil ik graag onze productie partners bedanken en tegelijk onze opdrachtgevers (de echte Game Changers). Zonder jullie was het nooit gelukt – en ik hoop dat we nog lang voor – en met jullie mogen werken!

De activiteiten van BrandNewGame hebben zich in de loop der tijd ontwikkeld van serious games, naar game consultancy, concept ontwikkeling tot het lanceren van zowel ‘standaard’ (de GameStorm en MT Challenge) als ‘maatwerk games’ (zie Projecten). We werken voor zowel nationale als internationale opdrachtgevers en daar zijn we heel trots op. Dit jaar nog staan we op congressen in Africa, Bosnië en Istanbul om te spreken over hoe we games ontwikkelen (onze eigen methodiek) en hoe we game mechanieken inzetten voor verander-vraagstukken bij onze opdrachtgevers. De GameStorm is daarvoor een extreem goede start gebleken.

Nog even een bijzondere dank aan mijn ouders, Lorence en mijn lieve vriendin die me al zo lang steunen en om kunnen gaan met mijn debiele drang naar perfectie, ongeduld in mijn ambities en soms ook durven meedromen met me…

Let’s continu to Play for Progress!

leave a reply